معرفی مختصر دانشکده حقوق دانشگاه البیرونی

زندگینامه غمی آرش رئیس پوهنځی حقوقعکس ریس حقوق

غمی آرش  فرزند زلمی،  استاد پوهنتون البیرونی زاده‌ای سال ۱۳۷۰ هـ ش یکی از روستاهای مرکزی ولایت کاپیسا موسوم به غنی خیل است؛ وی مقاطع ابتداییه و متوسطه را در لیسه عبدالمبین شهید و دوره‌ی ثانوی را در مکتب لیسه عالی ذکور محمودراقی پی‌گرفته و در سال 1389 از این مکتب گواهی نامه گرفت.

 استاد آرش پس ازسپری نمودن آزمون سراسری کانکور در سال ۱۳۸۹ با اخذ ۳۱۱ نمره از ۳۶۰ امتیاز در پوهنحی حقوق وعلوم سیاسی پوهنتون البیرونی پذیرفته شده ودر سال  ۱۳۹۳ هـ - ش رشته قضاء و سارنوالی این پوهنحی را موفقانه با کسب امتیازکادری به پایان رسانید و مدرک لیسانس گرفت .

متعاقب تحصیل در مقطع لیسانس، کار و فعالیت اکادمیک اش ر ا در پوهنتون های البیرونی، مؤسسه تحصیلات عالی دانش پروان، مؤسسه تحصیلات عالی ملی کابل و مؤسسه تحصیلات عالی پیام کابل آغاز کرد ومسئولیت تدریس مضامین مختلف حوزه حقوق را عهده دارشد؛ که نبشتن ده‌ها مقاله علمی- تخصصی و تدوین جزوه‌های ممد درسی مضامین مختلف برآیند فعایت اکادمیک‌اش ر ا در این نهادهای علمی  برجسته می سازد.  

 استاد در سال  ۱۳۹۸هـ ش موفق به کسب مدرک ماستری در حوزه‌ی جزاء و علوم جنایی از پوهنتون خاتم النبیین (ص) کابل شد.

 وی در جنب فعایت های اکادمیک و در سال ۱۳۹۵هـ ش بعد سپری نمودن امتحان ورودی عضو انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان گرفته و هم چنان در سال ۱۳۹۸ هـش  افتخار عضویت اتحادیه حقوق دانان کشور را نیز کسب کرد.

استاد آرش در کنار داشتن نمرات کادری و تکمیل معیارهای اکادمیک دارای سجایای نیک، روابط حسنه‌ی، اجتماعی و از اخلاق بلند و پسندیده‌ی برخوردار بوده داشته از این جهت توانستن در سال ۱۴۰۲ هـ ش به صفت استاد در پوهنحی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون البیرونی جذب شوند.  موصوف در کنار استادی فعلاً به صفت سر پرست ریاست پوهنحی حقوق و علوم سیاسی ایفای وظیفه نیز می‌نماید.

استاد آرش در نهادهای تحصیلی دولتی و خصوصی تلاش شبانه روزی نموده تا در طول هشت سال  توانسته هزاران جوان را مصدر خدمت به جامعه نماید و یکی از جوان‌های است که همیشه در کنار مردم خود بوده و خدمت گذاری ملت و جامعه مایه افتخار و مباهات می‌داند. 

آقای آرش مؤلف چندین مقاله در ژورنال های علمی ملی می‌باشد که به چند نمونه اشاره نمود.

ا. نقش زندان در اصلاح و تربیت مجدد مجرمین؛

۲. قاچاق اموال از دید کود جزای افغانستان؛

۳. حق دسترسی به اطلاعات در قوانین افغانستان؛

۴. مسؤلیت کیفری پزشک در حقوق افغانستان و ایران؛

۵.  مقدمه‌ی بر شناخت قانون؛

6. نقش تحصیلات عالی در کاهش و پیش‌گیری از جرم(تحقیق گروهی)؛

7. روش های نوین اصلاح و تربیه مجدد مجرمین در حقوق افغانستان.